website banner

Kleur af en toe buiten de lijntjes voor meer verbinding

In een tijdperk waarin technologie en AI het onderwijs transformeren, staat één vraag centraal: hoe behouden we de menselijke connectie die essentieel is voor effectief leren? Tijdens deze lezing verken je samen met onderwijsinspirator Dimitri van Dillen hoe je passie kunt inzetten om technologie mensgericht te gebruiken. En échte verbinding te maken om motivatie, eigenaarschap en diepgaand leren te versterken. Met technologie als hulpmiddel, en de relatie tussen docent en student als basis voor succes in het onderwijs.

Afspraken voor het combineren en arrangeren van lesmateriaal

Om aan te sluiten bij de leerbehoeften combineer je verschillende leermaterialen. Voor goede vindbaarheid zijn afspraken nodig in de leermiddelenketen. In deze sessie gaat Judith ten Brummelhuis, voorzitter van de Edu-V werkgroep Combineren & Arrangeren, in op hoe de afspraken achter het Edu-V Keurmerk docenten ondersteunen bij het eenvoudig en veilig combineren van gesloten en open leermiddelen. Ze presenteert de uitkomsten van de marktverkenning hierover en gaat met je in gesprek over de behoeftes vanuit het onderwijs op dit gebied.

Pak de regie: rechtstreeks leermiddelen inkopen in plaats van Europees aanbesteden

Hoofd Leermiddelenservice Emily Fernan adviseert scholen over hun leermiddelenmix. Deze heeft namelijk rechtstreeks invloed op de core business van de school: het lesgeven. Het gros van docenten geeft graag les met leermiddelen en sinds de invoering van Wet op Gratis Schoolboeken valt het inkopen van leermiddelen onder het budget van de school. In deze workshop leer je hoe je bij het inkopen kwaliteit bewaakt en binnen budget blijft.

Eigen materiaal combineren met je methode

De combinatie van gebruik van eigen materiaal, in Learnbeat, met en naast een methode heeft voor docent geschiedenis en mens en maatschappij Ashley Rijst veel bijgedragen aan effectief lesgeven en leren. Tijdens deze workshop vertelt zij onder andere over de reden waarom ze veel eigen materiaal is gaan maken en toepassen, hoe ze het heeft aangepakt, hoe en waarom ze - samen met haar vakgroep - bepaalde keuzes heeft gemaakt en waar ze tegenaan is gelopen.

Effectief lesgeven in de praktijk: Van wetenschap naar klaslokaal

Deze workshop van promovenda Sterre Ruitenburg en docent biologie en wiskunde Manou van Montfort bestaat uit drie delen. In het eerste deel leer je waarom effectief leren niet vanzelfsprekend is en hoe inzichten uit de cognitieve psychologie ons kunnen helpen. In het tweede deel ontdek je welke didactische en leerstrategieën wel en niet effectief zijn. In het derde deel hoor je verhalen uit de praktijk en krijg je concrete handvatten om effectief les te (blijven) geven en je leerlingen effectief te laten leren.

Het grote jongerenonderzoek

Wil je weten hoe jongeren denken over zelfontwikkeling, duurzaamheid en AI? Ben je benieuwd naar wat ze écht belangrijk vinden? Michiel Rotteveel, directeur onderzoek bij MediaTest, deelt tijdens deze lezing de resultaten van Het Grote Jongerenonderzoek 2024 met je. Dit is dé studie die jaarlijks het gedrag, de visie en het mediagebruik van jongeren in kaart brengt. Dit jaar biedt het onderzoek inzicht in onderwerpen zoals mediagedrag, merken, reclame, financiën, duurzaamheid, innovatie en AI.

Vakoverstijgend rekenen combineren in je lessen

Een vakoverstijgende aanpak is essentieel om problemen in het rekenonderwijs aan te pakken, omdat elk vak een andere traditie kent voor rekenen. Reken-, robotica- en natuurkundedocent Kees Hooyman gaat met zijn open materiaal voor vakoverstijgend rekenen in op het combineren van materialen rondom basisvaardigheden, in combinatie met je vakspecifieke curriculum. Tijdens deze interactieve lezing zoomt hij in op de problematiek en de oplossing en deelt hij praktische handvatten om deze en andere open materialen in de eigen praktijk te implementeren.

Meer eigenaarschap en regie in je lessen met generatieve AI

Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen/studenten zijn, dan is de stap naar wat je kúnt met technologie een kleine stap. Generatieve AI is de meest recente ontwikkeling die zowel fascinatie als vrees oproept. Maar op welke manier kan AI, zoals ChatGPT, jouw eigenaarschap versterken in plaats van bedreigen? Docent en lerarenopleider Jan-Wolter Smit gaat met je aan de slag hiermee.

Leerdoelgericht onderwijs ontwikkelen op basis van je lesmethode

Hoe richt je leerdoelgericht onderwijs zo efficiënt mogelijk in en hoe verbeter je de leerresultaten van jouw leerlingen? Heleen Baars is als sectiemanager verantwoordelijk voor de inhoud van het vak Frans in de online leeromgeving. Ze neemt je mee in de manier waarop zij als docent eigen keuzes maakt binnen de docentenlicentie, waarbij de lesmethode het uitgangspunt is.

Van leermiddelenbeleid naar effectief leermiddelenkeuzeproces

Senior onderwijsadviseur Winet Roels deelt haar visie op het complexe proces van leermiddelen. Ze laat je zien hoe je een goed leermiddelenbeleid kunt vertalen naar een effectief leermiddelenkeuzeproces. En hoe je commitment creëert, op alle niveaus. Je krijgt praktische handvatten die je meteen kunt gebruiken om veranderingen in je eigen leermiddelenkeuzeproces door te voeren.

Arrangementen op maat

Tijdens deze workshop laten docent Melanie Dewitte en praktijkopleiders van het Zuyderland ziekenhuis Serena Nieman en Jean Schuivens zien hoe zij samenwerken. Zij hebben er samen voor gezorgd dat de inhoud en inrichting van de mbo opleiding Verpleegkundige Ziekenhuis in Limburg naadloos aansluit op de vraag vanuit de arbeidsmarkt en de wensen van de ziekenhuizen. Ze laten zien hoe zij leermiddelen in de vorm van arrangementen inzetten en hoe die een centrale rol spelen binnen hun onderwijs.

Nu heb ik ze!

Sectievoorzitter en docent Jeroy Peterson deelt zijn visie op effectief leren en lesgeven, waarin hij put uit ruim 20 jaar praktijkervaring. Hij laat zien hoe hij leerlingen zelf regie laat nemen op hun onderwijsleerproces. Op basis van eigen pta's en met behulp van open, gesloten en eigen materiaal. Met succes: zijn leerlingen scoorden een heel punt hoger op het eindexamen, ten opzichte van het landelijk gemiddelde. In de workshop ga je in groepen aan de slag met behulp van zijn checklist. Samen maak je een confrontatiematrix: een hulpmiddel om in je eigen praktijk mee te werken.

De ideale mix van digitaal en papier

Er zijn grote verschillen tussen digitale en papieren lesmaterialen. Soms werkt digitaal beter, een andere keer papier. In deze workshop deelt reken-, robotica- en natuurkundedocent Kees Hooyman zijn inzichten in de optimale combinatie van gebruik van folio en digitaal lesmateriaal. Hij maakt daarbij gebruik van voorbeelden uit zijn eigen lespraktijk. Ook laat hij zien hoe je als docent een digitale omgeving kunt bouwen naast een bestaande lesmethode.

Werkgroep ‘Open leermateriaal Natuur & Techniek’

NEMO Science Centre, Wetenschapsoriëntatie Nederland, Impuls Open Leermateriaal en ThiemeMeulenhoff ontwerpen gezamenlijk leermateriaal speciaal voor vmbo basis en vmbo kader, rondom ontwerpen en onderzoekend leren. Uitdagend, praktisch, open leermateriaal dat aansluit bij het curriculum. In deze workshop krijg je een inkijkje in deze unieke samenwerking en krijg je tips & tricks om zelf met open leermateriaal aan de slag te gaan.

Praktijk Gestuurd Leren

In deze workshop laten mbo-docenten Femke Mathijssen en Jacolien Beijer aan de hand van actieve werkvormen zien hoe hun visie van Praktijk Gestuurd Leren tot uiting komt. In deze creatieve sessie vertalen ze de vraag uit de praktijk naar beroepskwalificerend onderwijs binnen een setting, waarin leerbehoeften van de student centraal staan, waarin veel ruimte is voor leren op basis van ervaringen én waarin samenwerkend leren centraal staat.

Curriculum van de Toekomst – Leerlingen in beweging brengen

In een wereld waarin prestatiedruk groeit, informatie constant binnenstroomt en kennis binnen handbereik is, wordt het een steeds grotere uitdaging om leerlingen écht in beweging te krijgen. Focus verdwijnt, sociale interactie vermindert en zelfstandig leren komt onder druk te staan. Wat betekent dit voor de leerling? Wat vraagt het van het curriculum? Hoe ontwerp je een leeromgeving die levensvaardigheden stimuleert? En hoe gebruik je je methode hierbij? Ga in deze workshop samen met Ieke Jan Sevinga en Barbara Geestman van Klik Onderwijs op zoek naar antwoorden.

Vanaf 10 februari kun je je inschrijven voor de sessies die je wilt bijwonen. Heb je een ticket? Dan informeren we je per mail als de inschrijving start.

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren